Pozycjonowanie stron i warunki współpracy, czyli jaką firmę wybrać, jakich się wystrzegać.

Przedsiębiorcy w Polsce zdecydowanie stawiają na pozycjonowanie stron – bardzo często jest to główna i jedyna forma promocji własnej firmy oraz marki. Dzieje się tak przede wszystkim z dwóch powodów. Pierwszy powód – jeśli odpowiednio dobierzemy słowa kluczowe i skutecznie zostaną wypozycjonowane na topowe pozycje w Google, mamy gwarancję ruchu na naszej stronie w postaci docelowej grupy klientów. Mało tego, jest to klient świadomy, który sam dąży do kontaktu z nami, lub już bezpośredniego zakupu usługi bądź towaru. Idealny model promocji, w którym klient sam szuka naszej firmy. Drugim powodem jest po prostu niski koszt inwestycji. Skuteczne pozycjonowanie w wyszukiwarkach zdecydowanie należy do tańszych form reklamy obok, innych często mniej skutecznych i droższych. Te dwa powody tworzą najkorzystniejszą zależność skuteczności do ceny zostawiając w dalekim tyle pozostałe formy reklamy.
Jak zagwarantować sobie sukces w postaci skutecznego pozycjonowania stron generującego wysoki zwrot z inwestycji? Na rynku jest mnóstwo firm, które oferują  pozycjonowanie i wybór wydaje się być trudny.

Postanowiliśmy opracować 8 punktów będących kluczem do wyboru skutecznej i uczciwej agencji.

1. Płatność tylko za efekty – tylko za skuteczne pozycjonowanie

Rozliczajmy się tylko za efekty pozycjonowania naszej strony, udokumentowane osiągnięciem wysokich pozycji odpowiednio wybranych fraz. Obecnie najpopularniejszym modelem rozliczania się za pozycjonowanie jest stały ryczałt(abonament). Ten system zakłada, że niezależnie od uzyskanych efektów firma wystawia nam stałą fakturę. Zdecydowanie powinniśmy się wystrzegać tego modelu rozliczania. Firmy oczywiście zapewniają, że będą raportować swoje działania, natomiast niewiele z tego może wynikać i efektów nie doczekamy, płacąc co miesiąc stały ryczałt. Wybierajmy firm rozliczające się za efekty, gdzie bez efektów nie będziemy płacić nic. Firma proponująca rozliczanie za efekt, jest po prostu pewna swoich możliwości. Firma proponująca stały abonament, prawdopodobnie nie wie czy kiedykolwiek uzyska efekty. Ten punkt odsieje wiele firm, ale musimy mieć świadomość, że warto płacić tylko za efekty, gdy nasza strona faktycznie jest wysoko w wyszukiwarce.

2. Płatność z uwzględnieniem każdego dnia

Gdy zdecydujemy się inwestować w efektywne i skuteczne pozycjonowanie, koniecznie zadbajmy o to, by móc rozliczać się z dokładnością co do jednego dnia. Niektóre firmy przyjęły model rozliczania się za efekty, ale w oparciu o raport tylko z ostatniego dnia miesiąca. Nie jest to w porządku dla nas. Najuczciwszym rozwiązaniem jest rozliczanie się za efekty liczone za każdy dzień z osobna. Oczywiście raportowanie każdego dnia może być kłopotliwe dlatego przyjęło się w tym celu przekazywać dostęp do monitora pozycji, który codziennie śledzi i archiwizuje pozycje naszej strony.

3. Bezpłatny dostęp do monitora pozycji

Abyśmy mogli śledzić codziennie postępy pozycjonowania naszej strony powinniśmy otrzymać od agencji bezpłatny dostęp do monitora pozycji. Monitor pozycji jest systemem, który od momentu wprowadzenia do niego pozycjonowanej strony codziennie sprawdza pozycje dla wszystkich słów i fraz kluczowych. Monitory oczywiście archiwizują codzienne pomiary dzięki czemu możemy sprawdzać jak w przeszłości wyglądały pozycje naszej strony. Warto zwrócić uwagę czy firma korzysta z niezależnego, ogólnodostępnego monitora pozycji, czy sama posiada taki system. Bardziej wiarygodne są monitory niezależne, na które agencja nie ma wpływu, a pozycje przedstawione w monitorze są prawdziwe i niezakłamane.

4. Najkrótszy okres wypowiedzenia, jako potwierdzenie skuteczności

Dlaczego wiele agencji stara się związywać swoich klientów wielomiesięcznymi lub dłuższymi umowami? Prawdopodobnie firmy te, nie są pewne swoich możliwości i umiejętności. Szczególnie powinniśmy wystrzegać się firm chcących rozliczać się ryczałtowo w postaci stałego abonamentu i chcących podpisać długoterminową umowę, której zerwanie wiąże się z karami umownymi. Takie warunki współpracy powinny dyskwalifikować firmę na samym początku.
Idealnie dla nas, gdy agencja oferuje miesięczny okres wypowiedzenia. Na taki okres wypowiedzenia mogą pozwolić sobie agencje, które są pewne swoich kompetencji i umiejętności. Nie muszą związywać klientów umowami na rok lub dłużej, ponieważ nie obawiają się, że klient będzie chciał zrezygnować. Umowy z wielomiesięcznym lub ponadrocznym okresem wypowiedzenia na ogół stosują firmy, które obawiają się, że klient będzie niezadowolony. Gdy firma oferuje jednomiesięczny okres wypowiedzenie to dobry sygnał.

5. Bez kar i zobowiązań

Unikajmy agencji, które w umowie zastrzegają sobie kary w momencie wypowiedzenia przez nas umowy. Punkt ten łączy się z powyższym. Firmy, które oferują w warunkach współpracy długie okresy wypowiedzenia najczęściej dodają kary umowne, gdy będziemy chcieli zrezygnować np. z powodu braku efektów.

6. Kontakt z osobą bezpośrednio odpowiedzialną za pozycjonowanie

W przypadku wielu agencji kontaktować się z nami będzie account manager, new business manager, product manager, sales manager lub po prostu handlowcy. O ile na etapie początkowym współpracy nie ma w tym nic złego to warto zadbać o to byśmy mieli kontakt z osobą bezpośrednio odpowiedzialną za pozycjonowanie naszej strony. Ustalmy, że e-mail to może być za mało. Bezpośredni numer telefonu do specjalisty SEO zajmującego się pozycjonowaniem naszej strony pozwoli nam na kontakt z osobą najbardziej kompetentną i najbardziej zorientowaną jeśli chodzi o pozycjonowanie naszej strony. Opiekun handlowy nie jest osobą „techniczną”, która będzie znała odpowiedź na wszystkie pytania dotyczące samego procesu pozycjonowania. Zadbajmy o to by w trakcie współpracy nie było problemu z kontaktem do naszego pozycjonera, a nie tylko do naszego opiekuna handlowego.

7. Bezpłatny audyt i optymalizacja SEO – i tak trzeba ją przeprowadzić

W ramach podjętej współpracy powinniśmy otrzymać audyt oraz optymalizację SEO naszej strony bezpłatnie. Dlaczego? Ponieważ audyt powinien zostać przeprowadzony już na etapie budowania oferty np. proponując odpowiednie słowa kluczowe. Natomiast sama optymalizacja w tym również przygotowanie odpowiednich treści na stronie, wszelkie modyfikacje, są niezbędne do skutecznego osiągania najlepszych pozycji. Jest to stały element pozycjonowania. Nieuczciwie byłoby wyceniać audyt i optymalizację osobno. Również w przypadku rozliczania się za efekt.

8. Agencja specjalizująca się w pozycjonowaniu

Specjalistami w swoim fachu są agencje/osoby, które specjalizują się konkretnie w tej branży. Wiele firm, agencji marketingowych, interaktywnych, PRowch, domów mediowych posiada pozycjonowanie jako jeden z elementów swojej szerokiej oferty. Może to oznaczać, że nie traktują pozycjonowania jako kluczowego produktu, przez co usługa traci znacznie na jakości lub dział SEO może w ogóle nie istnieć, a dana firma jedynie pośredniczy między klientem a pozycjonerem.

Zapraszamy do kontaktu jeśli chciałbyś podjąć współpracę ze skuteczną i uczciwą agencją SEO.
W ramach współpracy oferujemy:
– Płatność tylko za efekty
– Płatność z dokładnością co do jednego dnia
– Bezpłatny dostęp do monitora pozycji
– Miesięczny okres wypowiedzenia
– Zawsze kontakt z osobą bezpośrednio odpowiedzialną za pozycjonowanie
– Audyt i optymalizacja gratis
– Współpracę z agencją specjalizującą się ściśle w pozycjonowaniu stron
– Jasną umowę bez kar i zobowiązań