Jak w przypadku większości usług związanych z marketingiem internetowym, odpowiedź brzmi: to zależy. Chociaż na niektórych stronach istnieją gotowe cenniki, to jednak poważne podejście do tematu wyceny wymaga analizy. Gotowe cenniki często wynikają z niekorzystnej formy rozliczania. Oznacza to, że firmy, które podają konkretne ceny za miesiąc pozycjonowania lub sprzedają gotowe pakiety nie rozliczają się za efekty, lecz za sam fakt pozycjonowania. Czyli bez względu na to, czy efekty są, czy ich nie ma, co miesiąc jest wystawiana faktura do opłacenia. Może więc być tak, że firma nie zrobi kompletnie nic lub niewiele, by wpłynąć na wyniki naszej strony, a i tak będziemy musieli zapłacić za usługę.
Najuczciwszą formą płatności za usługę pozycjonowania jest rozliczanie się tylko za efekty. I w przypadku tej opcji otrzymujemy wycenę adekwatną do włożonej pracy, związanej z tym, aby nasza strona była na czołowych pozycjach. Na to jak będzie wyglądała wycena wpływ mają przede wszystkim frazy do pozycjonowania oraz ich ilość. Każda fraza z osobna jest wyceniana na podstawie kilku czynników, z tym że najważniejszy z nich to konkurencyjność danej frazy. Konkurencyjność frazy – w kontekście pozycjonowania stron – oznacza ilość wyników, czyli stron internetowych, jakie pojawią się po wpisaniu tego słowa w wyszukiwarkę.
Powyższy przykład przedstawia ilość wyników po wpisaniu słowa „pozycjonowanie”. To zapytanie generuje 4 800 000 wyników, czyli około taką liczbę stron znajduje Google. Warto pamiętać, że czasem pod danym zapytaniem znajdziemy wiele podstron w obrębie jednej domeny. Teoretycznie jest to liczba stron, z którymi rywalizujemy o czołowe miejsca wyszukiwarki. W praktyce wygląda to tak, że nie wszystkie strony są pozycjonowane. Niektóre przegrywają z nowo powstałym serwisem już na starcie, bo są nieprzygotowane do procesu pozycjonowania, czyli brakuje im nawet podstawowej optymalizacji SEO. Każdą frazę, którą wyceniamy dla naszych klientów analizujemy właśnie pod względem konkurencyjności faktycznej, czyli stron, które faktycznie się pozycjonują i z którymi musimy stoczyć prawdziwy bój o to, by je wyprzedzić. Można szybko oszacować, że najbardziej dochodowe branże, takie jak finanse czy suplementy, będą w aspekcie pozycjonowania drożej wyceniane niż na przykład lokalne branże usługowe. Im bardziej dochodowa branża, tym większym budżetem na pozycjonowanie dysponują firmy, by osiągnąć najwyższe pozycje. Konkretna wycena polega na analizie stron, po wpisaniu konkretnych fraz. To one stanowią swego rodzaju rywala w boju o pozycje. Analiza konkurencji jest podstawową sprawą przy tworzeniu oferty pozycjonowania. Na cennik mają wpływ jednak jeszcze inne czynniki, w tym na przykład to, ile pracy trzeba będzie wprowadzić w optymalizację serwisu, by przystosować go do skutecznego pozycjonowania. O odpowiednią optymalizację warto zadbać już na etapie budowania naszej strony.